باتوجهبه رقابت تنگاتنگ دنیای تجارت، اداره کردن یک سازمان طبق اصول قدیمی و منسوخ، یک ریسک بزرگ است و چیزی بهغیر از ضرر بهدنبال ندارد. بههمین خاطر، کارکنان هر مجموعه باید از نظر اطلاعات و مهارتها همواره بهروزرسانی شوند تا با اهداف سازمان، همخوانی داشته باشند. این کار از وظیفه کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی است.
کارشناس آموزش همواره در تلاش است تا نیروها را با تغییرات پیوسته محل کار سازگار کند تا بتواند با کمک نیروی آموزشدیده، اهداف کاری را تحقق ببخشد. این کارشناسان زیر نظر مقامی بهنام مدیر آموزش فعالیت میکنند. البته، در بعضی از شرکتهای کوچک، نقش مدیر و کارشناس آموزش برعهده یک نفر است. در ادامه این سمت شغلی و وظایف آن را شرح خواهیم داد.
تعریف کارشناس آموزش منابع انسانی
کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی شخصی است که برای شناخت نیازهای آموزشی کارکنان، بهبود روند آموزش، مدیریت دورههای یادگیری و توسعه مهارتهای فردی نیروها تلاش میکند. این شخص پس از نیازسنجی آموزشی و ارزیابی کمبودهای مهارتی، اقدامات لازم برای برگزاری دورههای مربوطه را انجام میدهد.
سپس، با انجام تجزیه و تحلیلهای ضروری، بررسی میکند که آیا آموزشها مفید واقع شدهاند یا خیر؟ همچنین، هماهنگی دورهها با اهداف سازمان نیز توسط این شخص مورد بررسی قرار میگیرد. بهعبارت دیگر، یک کارشناس آموزش منابع انسانی، نقش نظارت و هدایت برنامههای آموزش نیروی کار را برعهده دارد.
کارشناسان آموزش به این دلیل بهکار گرفته میشوند تا از وجود مهارت و دانش کاری کارکنان اطمینان حاصل شود. باتوجهبه نقش مهم این موقعیت شغلی، انتظار میرود که در گذر زمان، به جایگاه مهمتری در شرکتها دست یابد. این متخصصین، توجه و تمرکز خود را به تمام کارکنان منعطف کرده و نسبت به آموزش کارکنان باسابقهتر نیز کمکاری نمیکنند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از وظایف منابع انسانی کلیک نمایید.
شرح وظایف کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی
کارشناس آموزشی و توسعه منابع انسانی وظایف مختلفی برعهده دارد که در ادامه، به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
- شناخت نیازها و کمبودهای مهارتی کارکنان به روشهای مختلف مانند مصاحبه، بررسی عملکرد و مشورت با مدیران یکی از مهمترین وظایف این فرد است.
- برای اینکه بهترین برنامهریزی را برای برگزاری دورهها انجام دهد، الزامات سازمان و موقعیتهای زمانی مناسب با شرایط کارکنان را در نظر میگیرد و طبق صلاحدید خود و مدیران، دورههای حضوری یا مجازی را برمیگزیند.
- از کارکنان تازهوارد غافل نمیشود و در همان ابتدای کار، اطمینان حاصل میکند که مهارتهای اولیه برای شروع کار را کسب کردهاند.
- سیستمهای آموزشی مجازی کارآمد را مورد بررسی قرار داده و باتوجهبه نیازهای سازمان، اقدامات لازم برای خرید سیستمهای برگزارکننده آموزش مجازی را انجام میدهد.
- اجرای برنامههای آموزشی که باتوجهبه جایگاه شغلی نیرو و اهداف سازمان طراحی شدهاند را برعهده میگیرد.
- روند بررسی دورههای یادگیری و انجام تغییرات یا اصلاحات در ساختار برنامههایی که در حال برگزاری هستند را انجام میدهد.
- تلاش میکند که شیوههای آموزشی (جلسات، کارگاهها، همایشها و…) را بهگونهای انتخاب کند که بیشترین تأثیر را بر کارکنان داشته باشند و درعینحال، با شرایط سازمان نیز سازگار باشند.
- امور مربوط به ثبتنام را انجام میدهد و راهاندازی تجهیزات آموزشی در کلاسها، کنفرانسها، کارگاهها و… را اداره میکند.
- امور اداری مربوط به دورههای یادگیری (امور اداری اجرا، گزارش و مستندسازی) را انجام میدهد. همچنین، یک کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی موظف است تجهیزات لازم برای آموزش را تهیه کرده و برای این کار، به تخصیص بودجه سازمان نیز توجه داشته باشد.
- اطلاعات کاملی در مورد روند پیشرفت آموزشها تهیه میکند و پس از ارزیابی دادهها، در صورت نیاز، اصلاحات لازم را برای ادامه آموزش یا دورههای بعدی لحاظ میکند.
- با دقت بر هزینههای آموزشی نظارت میکند و حضور و غیاب کارکنان در جلسات آموزش حضوری یا غیرحضوری را در نظر میگیرد. بهعلاوه، با سنجش عملکردشان، میزان نتیجهگیری آنها را تحلیل کرده و انگیزه کافی برای ارتقا را به آنها میبخشد.
اهمیت نقش کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی
بهجرأت میتوان گفت که یکی از اصلیترین سرمایههای هر شرکتی، منابع انسانی آن است؛ چراکه کیفیت کالا و خدمات ارائهشده، مستقیماً به تخصص و عملکرد این نیروها وابسته است. آموزشدهی به کارکنان باعث میشود که مهارتهای عمومی و تخصصی آنها بهبود پیدا کنند و در نتیجه، بیشترین بهرهوری را ارائه دهند.
نیروها پس از گذراندن دورههای آموزشی، چندین پله ارتقا پیدا کرده و آماده پذیرش مسئولیتهای جدید میشوند. حتی در صورت باقی ماندن در مسئولیتهای قبلی نیز بهشکل حرفهایتری وظایف خود را انجام میدهند.
تحقیقات نشان دادهاند که شرکتهایی که بر توسعه نیروها تمرکز کردهاند، سودآوری بسیار بیشتری نسبت به شرکتهای بیتوجه به این زمینه داشتهاند. مسلماً آموزش کارکنان باعث میشود که هم سطح وفاداری و تعهد آنها نسبت به کار افزایش پیدا کند و هم کارایی بهتری در مسئولیتهای خود ارائه دهند. در نتیجه، سازمان در میدان رقابت با رقبا پیروز خواهد شد. مجموع این موارد، افزایش سوددهی فعالیتهای کاری را درپی خواهد داشت.
تمام این مزایا و نتایج مثبت به حضور کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی وابسته است؛ چراکه این فرد بهدرستی نیازهای آموزشی نیروی کار را درک میکند و بهترین تصمیمات را برای پیشبرد اهداف مهارتی میگیرد.
همچنین، این شخص با برخورداری از اطلاعات کامل در مورد اهداف شرکت، مانند یک رهبر، نیروها را با این اهداف هماهنگ میکند و اجازه نمیدهد که پیوند این دو مقوله بههم بخورد. درواقع، هر سازمانی که به پیشرفت خود اهمیت میدهد باید ضرورت حضور کارشناس آموزش و توسعه را جدی بگیرد.
جمع بندی
بیتردید سازمانی که نیروی کارآمدی نداشته باشد، با موفقیت فاصله زیادی خواهد داشت. درست است که سرمایه و مدیران حرفهای نیز تأثیر بهسزایی در موفقیت سازمان دارند، اما در نهایت، مرحله تولید محصول یا ارائه خدمات بهدست کارکنان انجام خواهد شد. کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی همان شخصی است که نیروی کار شما را کارآمدتر و ماهرتر میکند.
البته، این هدف زمانی محقق میشود که کارشناس موردنظر، در حیطه کاری خود خبره باشد. سازمانی بهنام پارسه پردازش نیک دانش در بین خدمات مشاوره منابع انسانی خود، اقدامات حرفهای مربوط به آموزش کارکنان را نیز انجام میدهد. مشاوران پارسه پردازش نیک دانش در مرحله اول، نیازهای آموزشی کارکنان را میسنجند و بر همین اساس، یکسری برنامههای آموزشی را تدوین میکنند که علاوه بر هماهنگی با نیاز نیروها، با اهداف کلی سازمان شما نیز سازگاری داشته باشند.
سوالات متداول
بله، کارشناس آموزش با برگزاری دورههای آموزشی، شکافهای مهارتی کارکنان را از بین برده و آنها را برای عملکرد بهتر آماده میکند.
بله، این شخص تلاش میکند تا سطح علمی و مهارتی کارکنان بالاتر برود. مسلماً ارتقا سطح کارکنان باعث میشود که فعالیتهای سازمان پررونقتر شده و در نتیجه، میزان سودآوری فعالیتها افزایش پیدا کند.
این فرد با آموزش به کارکنان، مهارتهای آنها را توسعه میبخشد و نیاز به نیروی جدید را کاهش میدهد. همچنین، با افزایش سطح وفاداری نیروها، ریسک زیان ناشی از ترک کار آنها را نیز کمتر میکند.