...

خدمات مشاوره حقوقی اداره کار

یکی از پرچالش‌ترین آیتم‌های مربوط به کار در کشور، مربوط به روابط بین کارفرما و کارگر است. گاهی اوقات مشکلاتی که بین کارگر و کارفرما به‌وجود می‌آیند، باعث ضایع شدن حق یکی از طرفین می‌شود، اما اداره کار برای جلوگیری از بروز این مشکلات، قوانینی را وضع کرده است. استفاده از خدمات مشاوره حقوقی اداره کار به شما کمک می‌کند که بر حق خود واقف باشید و مشکلات حقوقی‌تان را طبق قانون حل کنید، اما این خدمات حقوقی شامل چه چیزهایی هستند؟ در ادامه به مهم‌ترین خدمات مربوط به این حوزه اشاره خواهیم کرد.

درخواست مشاوره رایگان

نام و نام خانوادگی *
این فیلد را پر کنید
شماره تماس *
این فیلد را پر کنید
نام شرکت / سازمان
این فیلد را پر کنید
موضوع درخواست *
این فیلد را پر کنید
درخواست خود را توضیح دهید...
این فیلد را پر کنید

خدمات رسیدگی به دعاوی با خدمات مشاوره حقوقی اداره کار

رسیدگی به دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی

یکی از مهم‌ترین خدمات حقوقی اداره کار، رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرما است. گاهی اوقات یکی از طرفین به دلایلی خاصی از طرف مقابل شاکی است. برای مثال، کارگران معمولاً به دلایلی مانند عدم پرداخت به‌موقع حقوق، بیمه نشدن، عدم ثبت قرارداد و… از کارفرمای خود شکایت دارند.

کارفرمایان هم به ‌علل مختلفی مانند ترک ناگهانی کار، خسارت به محل و تجهیزات کار و… از کارگر خود شاکی می‌شوند‌. مشاوران حقوقی اداره کار در گام اول مشاوره‌های لازم درمورد حق‌وحقوق شخص را به وی توضیح می‌دهند و ابتدا سعی می‌کنند تا با گفت‌و‌گو با طرفین، مشکل را حل کنند‌، اما اگر بنا به هر دلیلی، بین طرفین صلح واقع نشد، درصورت خواست شخص، مراحل قانونی شکایت توسط مشاوران آغاز می‌شود.

مشاوره در زمینه اخراج، تعدیل نیرو و پایان قرارداد کاری

هیچ کارفرمایی حق ندارد بدون دلیل موجه، کارگر خود را اخراج کند. البته، دلایلی مانند رفتار نامناسب کارگر و عدم توانایی برای انجام کار جزء دلایل موجه اخراج به‌شمار می‌روند، اما اگر کارفرما، نیروی خود را به دلایلی مانند تعطیلی مجموعه، تعدیل نیرو، جایگزینی با شخص دیگر و… اخراج کند، کارگر حق شکایت از وی را دارد.

در چنین شرایطی، کارگر باید با مراجعه به مراکز خدمات مشاوره حقوقی اداره کار، ابتدا وضعیت خود را توضیح داده و از حقوق خود آگاه شود. سپس با کمک این مراکز، از طریق هیئت تشخیص روابط کارگر و کارفرما، درخواست بازگشت به کار را ثبت کند. در این شرایط، اگر دلیل اخراج موجه نباشد، هیئت تشخیص حکم بازگشت به کار را صادر خواهد کرد، اما اگر کارفرما موافقت نکند، طبق قانون ملزم به پرداخت حق کارگر می‌شود.

دفاع از حقوق کارفرمایان با مشاوره حقوقی اداره کار

دفاع از حقوق کارفرمایان در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف

باید بدانید که خدمات مشاوره حقوقی اداره کار فقط مخصوص رسیدگی به حقوق کارگران نیست. کارفرما طبق قرارداد کاری، حقوق و مزایای خاصی را به کارگر می‌پردازد و کارگر موظف است طبق قوانین تعریف‌شده، وظایف کاری خود را به بهترین شکل انجام دهد. حال اگر کارگر بدون دلیل موجه، کار را ترک کند یا در محل کار رفتار ناشایستی داشته باشد و خسارتی به کارفرما وارد کند، باید منتظر اقدامات قانونی اداره کار باشد. البته، دلایل شکایت کارفرما از کارگر گسترده‌تر از این ۳ مورد هستند.

در چنین شرایطی، کارفرما می‌تواند یکی از مراکز معتبر خدمات حقوقی اداره کار را انتخاب کرده و در جلسات مشاوره شرکت کند. در این جلسات، کارفرما متوجه خواهد شد که روند پیگیری به درخواست وی چگونه انجام می‌شود و درصورت تمایل می‌تواند از طریق همین مرکز، روند شکایت و دادرسی‌های مربوطه را انجام دهد.

تیم پشتیبانی پارسه پرداز نیک دانش

دریافت مشاوره رایگان جلسه اول

با انتقال مسئولیت اداری و مالی کارکنان به این شرکت عملا حجم زیادی از امورات مالی و اداری برون سپاری می­ گردد. مهمترین قابلیت آن تمرکز بیشتر مدیران منابع انسانی بر روی مسایل کلان و پیشگیری از فرسایش این واحد کلیدی است. از سوی دیگر هزینه های استخدام کارکنان اداری و مالی کارفرما نیز بدینوسیله کاهش چشمگیری می ­یابد.

نام و نام خانوادگی *
این فیلد را پر کنید
شماره تماس *
این فیلد را پر کنید
نام شرکت / سازمان
این فیلد را پر کنید
موضوع درخواست *
این فیلد را پر کنید
درخواست خود را توضیح دهید...
این فیلد را پر کنید

مدیریت دعاوی اداره کار

دعاوی مرتبط با اداره کار و اختلافات کارگری از جمله چالش‌هایی هستند که می‌توانند زمان، انرژی و اعتبار سازمان را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهند. بسیاری از این اختلافات ناشی از نبود اسناد حقوقی مناسب، عدم آشنایی با فرآیندهای قانونی یا ضعف در دفاع مستند در برابر شکایات است. مدیریت صحیح این موارد نیازمند تخصص حقوقی، تجربه عملی و تسلط کامل بر قوانین کار و تأمین اجتماعی است.

ما در پارسه پرداز نیک دانش، با تکیه بر تیمی حقوق‌دان و مجرب، کلیه مراحل مربوط به دعاوی اداره کار را به‌صورت حرفه‌ای مدیریت می‌کنیم. این خدمات شامل مشاوره اولیه برای بررسی شرایط پرونده، جمع‌آوری مستندات، تنظیم لایحه دفاعیه، حضور در جلسات هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف، و پیگیری مراحل اجرایی رأی صادره است. در صورت نیاز، خدمات ما تا مراحل دادرسی در دیوان عدالت اداری نیز ادامه می‌یابد.

با حضور ما در کنار شما، می‌توانید از بروز بسیاری از اختلافات پیشگیری کنید، از حقوق قانونی خود در برابر ادعاهای نادرست دفاع نمایید و از تحمیل هزینه‌های مالی و روانی به سازمان جلوگیری کنید. ما تنها در زمان بروز مشکل کنار شما نیستیم، بلکه با ارائه مشاوره‌های پیشگیرانه، ساختار سازمانی را در برابر این خطرات مقاوم می‌سازیم.

چگونه از جریمه‌های قانونی و شکایات کارگری جلوگیری کنیم؟

بهترین راه کارفرمایان برای جلوگیری از جریمه‌های قانونی این است که از شکایت‌های کارگری جلوگیری کنند و با رعایت قوانین کار، کاملاً شفاف در حیطه کاری‌شان پیشروی کنند. اولین راهکار جلوگیری از جریمه شدن، قرارداد بستن با کارگر است. کارفرما موظف است که در همان ابتدای شروع کار، یک قرارداد کاری دقیق شامل ساعت کار، حقوق، مزایا و… تعریف کند. باید بدانید که ثبت قراردادهای کاری هم جزء وظایف مراکز خدمات حقوقی اداره کار محسوب می‌شود.

کارفرما نباید حقوق و مزایای کارگر را کمتر از قانون کار تعیین کند. در غیر این صورت، کارگر حق شکایت از وی را خواهد داشت. همچنین، بیمه کردن کارگران جزء الزامات قانونی اداره کار است. در صورتی‌که کارفرما به این موضوع توجه نکند، مشمول جریمه‌های قانونی خواهد شد‌. از طرف دیگر، طبق قانون، کارفرمایان نباید افراد زیر ۱۵ سال را به‌عنوان کارگر استخدام کنند. در غیر این صورت، با محکومیت‌های قانونی روبه‌رو خواهند شد.

ضرورت مشاوره حقوقی اداره کار

چرا مشاوره حقوقی اداره کار برای کسب‌وکارها ضروری است؟

بدون‌شک می‌دانید جریمه‌ها و محکومیت‌های قانونی تا چه اندازه بر اداره کسب‌و‌کارها اثر منفی می‌گذارد.‌ ناگفته نماند که بسیاری از این مشکلات کاملاً سهوی هستند و به‌علت عدم آگاهی کارفرمایان از وظایف خود اتفاق می‌افتند، اما مراکز تخصصی خدمات حقوقی اداره کار به جدیدترین قوانین کاری واقف بوده و به شما کمک می‌کنند تا کسب‌و‌کار خود را دقیقاً طبق قوانین اداره کنید.

برای مثال، ثبت قراردادهای کاری و بیمه کردن کارکنان همیشه با قوانین و چالش‌های خاصی همراه است که درصورت رعایت نکردن آن‌ها، با زیان‌های مالی و حقوقی روبه‌رو خواهید شد، اما این مراکز با آگاهی کامل از زیر‌و‌بم قوانین، جای هیچ مشکلی را باقی نمی‌گذارند. همچنین، در جلسات مشاوره با افراد متخصص، نسبت به تمام‌ حقوق خود آگاهی پیدا کرده و اجازه نخواهید داد که هیچ چیزی برخلاف حقوق شما تعیین شود.

حقوق و تعهدات کارفرما در قبال کارکنان از نگاه قانون کار

قانون کار برای رعایت حق‌وحقوق کارکنان، قوانینی را مشخص کرده است که کارفرما باید آن‌ها را رعایت کند. تعهدات کارفرما نسبت به کارکنان عبارتند از:

  • ثبت قرارداد طبق‌ مشخصات پروژه کاری
  • پرداخت حق‌السعی کارکنان (حقوق، حق مسکن، حق اولاد، ایاب‌و‌ذهاب، مزایای غیرنقدی و…)
  • تعیین ساعت کاری طبق سختی کار
  • جلوگیری از اعمال وظایف و‌ کارهای سخت و خطرناک به کارکنان
  • ارائه شرایط مرخصی قانونی
  • پرداخت حق سنوات
  • بیمه کردن کارکنان