...

مسئولیت‌ها و وظایف منابع انسانی چیست؟

بلاگ
بدون دیدگاه

باوجود گسترش علم و تکنولوژی، همچنان نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت سازمان‌ها محسوب می‌شود. وظایف منابع انسانی شامل مدیریت، ارزیابی عملکرد، تأمین امنیت، رفاه، استخدام نیروهای متخصص و حتی برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی است که می‌توانند در بازار رقابتی امروز شرکت‌ها نقش مهمی را ایفا کنند.

در صورت استخدام نیروی انسانی متبحر می‌توان پیش‌بینی کرد که آینده یک سازمان با موفقیت‌های بیشتر همراه بوده و در تمام جوانب کاری، مسیر پیشرفت را در پیش می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم وظایف این سمت شغلی را به تفصیل شرح دهیم.

شرح وظایف منابع انسانی و مهم ترین آنها

منابع انسانی به‌‌دلیل نقش مهمی که در دستیابی به اهداف و موفقیت یک سیستم دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به‌جرأت می‌توان گفت که آن‌ها، زیربنای یک سازمان را تشکیل می‌دهند و بخش بزرگی از موفقیت سازمان به حضور آن‌ها وابسته است. کارمند و نیروی انسانی هر سازمان باید با وظایف و مسئولیت‌های حوزه کاری خود آشنا شود تا بتواند نقش خود را به‌درستی ایفا کند. در ادامه به شرح مهم‌ترین وظایف منابع انسانی می‌پردازیم.

وظایف منابع انسانی

  • ارتقا عملکردهای فردی و سازمانی:

نیروی انسانی متعهد و کاربلد باید بتواند با ایجاد روحیه کار بالا، موجب پیشرفت یک سازمان شود. در این صورت زمینه رقابت با سایر سازمان‌ها فراهم می‌شود و حتی می‌تواند بر روابط داخلی و خارجی نیز تأثیر زیادی داشته باشد. بسیاری از سازمان‌های مطرح و موفق با برگزاری دوره‌های آموزشی، جذب نیروهای متخصص و همچنین ایجاد محیطی مرفه و پرنشاط برای کارمندان، توانسته‌اند عملکردهای فردی و سازمانی را به‌نحو مطلوبی بهبود بخشند. پس نمی‌توان انکار کرد که فرآیند ارتقا عملکردی همواره از جمله وظایف منابع انسانی شناخته می‌شود.

  • خلاقیت و انعطاف‌پذیری:

نیروی انسانی متبحر باید بتواند راهکارها و عملکردهای جدیدی را خلق کند تا بتواند گوی سبقت را از حریفان خود برباید. امروزه بسیاری از سازمان‌ها که در سطح جهانی مطرح شده‌اند، از مهندسان و افراد متخصصی بهره می‌برند که خلاق و منعطف هستند و دانش گسترده‌ای دارند. شاید اغراق نباشد که بتوان خلاقیت و انعطاف‌پذیری نیروی انسانی را در حوزه مهم‌ترین عامل پیشرفت شرکت‌های بزرگ طبقه‌بندی کرد و آن را در دسته وظایف منابع انسانی قرار داد.

  • ارائه رویکردهای جدید به‌منظور برنامه‌ریزی بهتر و ارتباط بین سازمانی:

نیروی انسانی کاربلد باید بتواند متناسب با شرایط، رویکردهای جدیدی را هم‌پا با سازمان‌های معتبر جهانی پیاده کند. درصورتی‌که نیروی انسانی به‌روز نباشد، در ارتباط با سازمان‌های دیگر به‌راحتی رنگ می‌بازد و ممکن است شکست بخورد. داشتن رویکردهای به‌روز باعث اعتبار بیشتر نیروی انسانی و همچنین توسعه روابط بین سازمان‌ها می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین وظایف منابع انسانی، به‌روزرسانی دانش، اطلاعات فردی و مهارت‌ها است.

مسئولیت‌ها و وظایف منابع انسانی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات جذب و استخدام نیروی انسانی کلیک نمایید.

مهم‌ترین وظایف مدیر منابع انسانی در سازمان چیست؟

مدیر منابع انسانی هر سازمان می‌تواند نقش رهبر و راهنمای حرکت سازمان به‌سمت پیشرفت را داشته باشد. البته، این هدف تنها در صورتی محقق می‌شود که نیروی انسانی هم با وظایف خود آشنا بوده و بتواند آن‌ها را به‌نحو احسن انجام دهد. در ادامه، وظایف مدیر منابع انسانی را شرح خواهیم داد.

  • ارزیابی عملکرد:

برای پیشرفت مستمر نیروی انسانی لازم است عملکرد تمامی اجزا رصد شود. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند که شرکت‌هایی که جلسات متعددی را به‌منظور بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان و نیروی انسانی انجام می‌دهند، در بحران‌ها و شرایط مختلف سازمان عملکردهای سنجیده‌تری دارند. پس یکی از وظایف مدیر منابع انسانی، بررسی دوره‌ای عملکرد نیروها است.

  • مدیریت نیروی کار:

در همه سازمان‌ها جایگاه‌های مدیریتی، نقش کلیدی در پیشبرد اهداف آن سازمان دارند. مدیریت منابع انسانی نیز از این قائده مستثنی نیست و عملکرد آن می‌تواند در اثربخشی فعالیت‌های سازمان نقش مهمی داشته باشد. مدیریت منابع انسانی باید داده‌های کافی و لازم را در اختیار کارمندان قرار داده تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. علاوه بر این، یک مدیر خوب باید ارتباطات داخلی و خارجی سازمان را سازماندهی کند.

  • جذب و حفظ نیروی کار:

واحد مدیریت منابع انسانی تمامی تلاش خود را در صدد استخدام و به‌کارگیری افراد توانمند کرده و موقعیت‌های شغلی متنوعی را ایجاد می‌کند. به‌منظور ارتقا سطح کیفی، مدیریت منابع انسانی با در نظر گرفتن پاداش‌ها و مزایایی برای کارکنان سعی در قدردانی و تشویق آن‌ها دارد. لازم است بدانید که مسئولیت‌های مدیریتی در بطن کار و حتی در زمینه ایجاد رفاه، امنیت و بهداشت جسمی و روانی کارکنان نیز وارد می‌شود.

  • برنامه‌ریزی برای فرآیندهای استراتژیک:

کاملاً واضح است که یکی از وظایف مدیر منابع انسانی‌، جذب و استخدام نیرو است، اما فرآیند جذب نیرو همیشه با یک روند ساده انتشار آگهی اتفاق نمی‌افتد. مدیران منابع انسانی گاهی با استفاده از فرآیندهای استراتژیک‌ مانند برگزاری نمایشگاه‌های کار، برای جذب نیروهای نخبه و بااستعداد اقدام می‌کند. این واحد مدیریتی با اجرای دقیق این برنامه‌ها، علاوه بر ایجاد یک محیط پربار، برای جذب نیرو نیز اقداماتی را انجام می‌دهد. چنین فرآیندی با استخدام ماهرترین نیروها ‌همراه خواهد بود.

  • ارزیابی مزایا و خدمات رفاهی:

بر هیچ شخصی پوشیده نیست که هدف اصلی هر نیرو برای انجام وظایف کاری، دریافت حقوق‌ و مزایا است. مدیر منابع انسانی وظیفه دارد این مزایا و حقوق را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هم نیروی کار از موقعیت خود راضی باشد و هم پرداختی‌ها متناسب با بودجه و شرایط شرکت انجام گیرند. هر نیرو باید متناسب با وظایف و مهارت‌های خود، دستمزد و مزایای مناسبی را دریافت کند. این کار باعث می‌شود فرآیند حفظ کارکنان نیز به ‌بهترین شکل ممکن انجام گیرد که همین امر، یکی دیگر از وظایف مهم مدیر منابع انسانی است.

مسئولیت‌ها و وظایف منابع انسانی

شرح وظایف مدیر منابع انسانی و اداری

پیش‌تر در مورد وظایف منابع انسانی صحبت کردیم. کنترل و رسیدگی به این وظایف برعهده مدیر منابع انسانی است. افرادی که به‌عنوان مدیر منابع انسانی استخدام می‌شوند، می‌توانند نقشه‌های مدیریت منابع انسانی، به‌روزرسانی شرکت‌ها و حتی میزان حقوق و مزایای کارکنان را تنظیم کنند. در ادامه، لیستی از وظایف این واحد مدیریتی را مشاهده خواهید کرد.

  • تعیین استراتژی‌های خلاقانه و کاربردی برای بهبود شرایط کاری
  • ایجاد محیطی مناسب برای به‌روز شدن و رقابت با سایر سازمان‌های داخلی و خارجی
  • برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی
  • استفاده از یک برنامه مدون برای پیشبرد اهداف
  • استخدام نیروی کار متخصص
  • ایجاد ارتباط مناسب بین نیرو و مدیران سازمان
  • توجه به اختلاف نظرها و مشکلات کارکنان

سخن پایانی

باتوجه‌به اهمیت نیروی انسانی در پیشبرد اهداف هر سازمان، یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها انتخاب منابع انسانی متخصص و متبحر است. یکی از مهم‌ترین وظایف منابع انسانی این است که با بهره‌مندی از روحیه مدیریتی، توانمندی بالا، خلاقیت و با روابط عمومی قابل قبول بتوانند در رقابت با سایر سازمان‌ها پیروز شوند.

پارسه پرداز نیک ‌دانش با دسترسی به نیروی انسانی متخصص در گرایش‌های مختلف، می‌تواند یک راه مطمئن برای پیشبرد اهداف یک سازمان باشد. شما می‌توانید با تماس با این مرکز و انجام مشاوره‌های اولیه، برای دستیابی به مستعدترین نیروها اقدام کرده و تمام الزامات آموزشی موردنظر را روی کارکنان پیاده‌سازی کنید‌. همچنین، این مجموعه با خدمات گسترده خود، روند بهینه‌سازی سیستم پاداش‌دهی، حقوق و سایر خدمات مربوطه را نیز به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

ارتقا مهارت‌های کاری، خلاقیت و انعطاف‌پذیری در کار، رعایت مقررات سازمان، هماهنگی با فرهنگ‌ کاری و مدیریت درست روابط کاری چند مورد از وظایف منابع انسانی به‌حساب می‌آیند.

بله، تمام ‌وظایف منابع انسانی به کمک یک مدیر حرفه‌ای اداره و کنترل می‌شوند و برای رسیدگی به تمام امور مربوط به نیروها، وجود واحد مدیریتی الزامی است.

خیر، در حقیقت باید گفت که استخدام نیرو اولین مرحله از وظایف کاری این فرد است و مابقی مسئولیت‌ها بعد از جذب نیرو آغاز می‌شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید